חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם כדאי לעבור שחזור שד?

סרטן השד מציב אתגרים רבים עבור כל מי שמתמודדת איתו. במקרים רבים וכחלק מההתמודדות עם המחלה מגיע הצורך לעבור ניתוח להסרת הגידול באמצעות כריתה מלאה או חלקית של השדיים. כריתה זו מביאה פעמים רבות להיווצרות של עיוותים או אסימטריה בין השדיים. הניתוח לשחזור שד אמנם לא יתאים לכל אחת, אך נשים רבות אשר עברו כריתת שד לאחר המחלה הנוראית, מוצאות נחמה של ממש בהחזרת התחושה והמראה הנשי. אז האם גם לכן כדאי לעבור את התהליך? ריכזנו את המידע הרלוונטי בשביל לעזור לכן להחליט. 

מהו ניתוח לשחזור שד?

שחזור שד הוא ניתוח שמיועד לנשים שעברו כריתת שד, כחלק מהטיפולים השונים שהן עברו להחלמה ממחלת סרטן השד. כריתת השד יכולה להיות חלקית או מלאה, אך לרוב תשאיר סימנים ועיוותים שונים באזור השדיים, או תגרום לאסימטריה משמעותית בין השדיים.

בין המטרות המרכזיות בניתוח – החזרת הנפח שאבד, התאמת צורת השד לגוף המטופלת וכן שחזור של השד המקורי במידה האפשרית. חשוב לזכור שתהליכים אלו יהיו לרוב מורכבים ועלולים לקחת זמן ממושך, אך לבסוף כאשר היעד מושג – שיקום תחושת הנשיות שווה את הדרך הארוכה.

האם קיימים סוגים שונים של ניתוחים לשחזור השד?

את הסוגים השונים של הניתוחים לשחזורי שד, ניתן לחלק על פי מספר משתנים באופן הבא:

במידה ותזמון הניתוח הוא מיד לאחר כריתת השד או בפרק זמן קצר לאחריה, נתייחס לשחזור כאל שחזור מיידי. במידה ועברו מספר חודשים או שנים מיום הכריתה, נתייחס אל הניתוח כשחזור מאוחר.

משתנים נוספים אשר יקבעו את אופן הניתוח הם התוכן והמעטפת של השד המשוחזר; במידה והשחזורים יהיו מבוססי משתלים או מותחנים הם יקראו – שחזורים אלופלסטיים. (משתלים אנטומיים המקנים מראה אשר קרוב יותר לשד הטבעי בהיעדר רקמת שד עצמית שתסתיר את המשתל או משתלים עגולים או ארגונומיים כאשר יש מעט יותר רקמה תת עורית).

במידה והשחזורים יהיו מבוססים על רקמות הגוף בלבד, הם יקראו – שחזורים אוטולוגיים. (שימוש ברקמות הגוף של המטופלת על מנת ליצור שד חדש. לרוב נעשה שימוש בעור ובשומן מהבטן אך לעיתים יועדפו רקמות מאזורים אחרים כמו העכוז, המותן, הגב או הירך).

בנוסף, קיימים גם ניתוחים אשר מוגדרים כניתוחים משולבים, מפני שהם משלבים בין השחזורים האלופלסטיים והאוטולוגיים. כמו כן, חשוב להזכיר גם את סוג הניתוחים האונקופלסטיים בתחום (המתאימים לכריתות חלקיות של השד).

מהם השיקולים השונים לפני הניתוח ולמי הוא יתאים?

שחזור שד הוא ניתוח שיתאים לכל אישה שעברה כריתת שדיים עקב מחלת סרטן השד, ורוצה להחזיר לעצמה את התחושה ואת הנראות הנשית. כמובן שלכל אחת יש את השיקולים האישיים ששמורים עימה וההחלטה האם לעבור ניתוח לשחזור שד, היא החלטה שרק האישה אשר מעוניינת בכך יכולה לקבל.

עם זאת, כדאי לדעת מספר דברים חשובים לפני שמקבלים את ההחלטה.

את הניתוח לשחזור שד ניתן לעשות כאמור מיד לאחר כריתת השד (באותו הניתוח), לאחר מספר חודשים או לאחר מספר שנים. תזמון השחזור ישפיע בצורה ישירה על אופן השחזור, אך לא בהכרח על התוצאות שלו. לעיתים ההמלצה היא לגשת לניתוח לאחר סיום הטיפולים האונקולוגיים הנלווים (כימותרפיה והקרנות), מכיוון שלטיפולים אלו עלולה להיות השפעה ישירה על שחזור השד ועל תוצאות הניתוח, אך לרב שחזור מיידי מאפשר גמישות רבה יותר בבחירת אופן השחזור, וכמובן מקצר את משך התהליך כולו.

הדבר החשוב ביותר לפני ניתוח לשחזור שד, מעבר לקבלת ההחלטה באופן אישי ושלם, היא לבחור במומחה לכירורגיה פלסטית ומשחזרת כמו ד"ר אריאל טיסונה. תחום זה של שחזורים באופן כללי ושל שחזורי שד בפרט, מהווה עבור ד"ר טיסונה אתגר מקצועי ושליחות אנושית מהמדרגה הראשונה.